Większość ludzi utożsamia język ze słowami. Chce komunikować się i innymi w mowie. Choć na język składa się wiele aspektów to wypowiedziane słowa wydają się być najważniejsze. Słowa niosą znaczenie i zwłaszcza na początku nauki są ważniejsze od gramatyki. Ta jest niezbędna, gdy chcemy być jednoznacznie zrozumieni, wyrażać się precyzyjnie i umieszczać wypowiedzi w ramach czasowych, a także być postrzeganymi jako wykształceni.
Tak czy inaczej słowa, zwroty i wyrażenia to to od czego zaczyna każdy student/ uczeń.
Jak się ich nauczyć? Poniżej kilka wskazówek…1. Zatem wracacie do domu po zajęciach… i co robicie? Powtarzacie słownictwo! To bardzo ważne, żeby po raz pierwszy powtórzyć słownictwo w ciągu godziny od lekcji (pierwszego kontaktu z nowym słówkiem/ zwrotem). Po około godzinie liczba zapamiętanych z lekcji słów gwałtownie spada. To dlatego na końcu zajęć lektor podsumuje nowe słownictwo, lub poprosi Was o przypomnienie, czego się nauczyliście. Jeśli chcesz “wynieść” z lekcji więcej –
“Powtarzanie jest matką nauki”!
Przeważnie wystarczy zaraz po powrocie przejrzeć notatki, zrobić listę słownictwa. Może to być lista słów w języku obcym, ale pewnie skorzystacie bardziej, jeśli obok nowego słowa napiszecie:
- tłumaczenie w języku, którego się uczycie,
- Polski odpowiednik,
- zdanie, w którym słowo/ zwrot występuje.
- kategorię (rzeczownik, przymiotnik, czasownik…)

1. puppy (rzeczownik)- szczeniak – A puppy is a small dog. Good puppy! Sit down!Macie większe szanse na zapamiętanie słów/ zwrotów gdy, do zrobienia listy wykorzystacie kolory, obrazki!
2. Mapy myśli/ mózgu/ skojarzeń. Mapa myśli (Mind Mapping – dosłownie „mapowanie myśli”) to metoda notowania, w której używa się krótkich haseł i rysunków. Od czasu wynalezienia tej metody w 1970 r. przez braci Tony’ego i Barry’ego Buzanów, wykorzystuje się ją w różnych dziedzinach życia. Świetnie się sprawdza do nauki zwrotów, całych grup słownictwa i słówek powiązanych ze sobą znaczeniem.
- Weź kartkę, otwórz zeszyt. Na środku wyraźnie narysuj i napisz temat notatki. Wyróżnij go kolorem, żeby rzucał się w oczy.
- Od tematu poprowadź gałęzie, a od nich mniejsze gałązki – będą na nich podtematy.
- Używaj tylko słów kluczowych, napisz je nad linią (będą podkreślone).
- Rób symboliczne rysunki, strzałki (przyciągają wzrok); materiał graficzny przyswajamy o wiele szybciej.
3. Jeśli nie pamiętasz/ nie wiesz jak je wymówić, zajrzyj do internetowego słownika. Nie tylko lepiej poznasz znaczenie, ale przeczytasz przykładowe zdania z danym słowem i poznasz inne znaczenia albo użycie w innych sytuacjach/ kontekstach. I najważniejsze… dowiesz się/ przypomnisz sobie, jak wymawiać słowo.
ANGER = ZŁOŚĆ
