Dawno, dawno temu… trochę to dziwne, tak patrząc z perspektywy…
Teoria wielorakich inteligencji w nauczaniu języka angielskiego.
Marcin Stanowski
Nie wszyscy ludzie uczą się w ten sam sposób. Nie wszyscy używają tych samych zmysłów by uczyć się efektywnie. Psycholog Howard Gardner wyodrębnił i opisał siedem rodzajów inteligencji, które pokrywają się z głównymi obszarami talentów i umiejętności a zarazem działalności ludzkiej. Każdy człowiek posiada potencjał przynajmniej w jednym obszarze, ale najczęściej dysponuje mieszanką potencjałów o bardzo indywidualnym składzie. To, czy potrafią go usprawniać i rozszerzać zależy w dużym stopniu od danej osoby, ale i od ludzi, którzy wpływają na jej rozwój – między innymi nauczycieli. Niestety, zdolności, poza logiczno – matematycznymi, rzadko ujawniają się w szkole ze względu na zróżnicowane style myślenia i strategie uczenia się cechujące różne osobowości, w nauce szkolnej wtłoczone w jeden system edukacyjny.
Jako nauczyciele możemy wspomagać rozwój wielu inteligencji. W zamieszczonym planie lekcji zostały wykorzystane ćwiczenia skupiające się na następujących zdolnościach: muzyczną, kinestetyczną, werbalną, logiczną, interpersonalną. Lekcja ta została wykorzystana już wiele razy. Zawsze okazywała się sukcesem. Uczniowie nie tylko efektywnie używali języka ale również aktywnie współpracowali i bawili się.
Plan lekcji: Imagination training – ćwiczymy wyobraźnię.
wiek: 13-14 (Gimnazjum) czas: 45 min. poziom: początkujący – beginners,
pomoce naukowe:
- reprodukcja obrazu Rafała Olbińskiego „Czas”,
- muzyka relaksacyjna,
- karta pracy ucznia z testem luk,
temat : Imagination training – ćwiczymy wyobraźnię.
organizacja pracy w klasie :
- praca indywidualna,
- praca w parach grupowa (dwa zespoły po 7-8 osób),
umiejętności:
- pisanie (uzupełnianie luk),
- słuchanie ze zwróceniem uwagi na formy Continuous,
- mówienie, wyobraźnia przestrzenna, koordynacja ruchowa
cele: Uczniowie będą ćwiczyć zagadnienie gramatyczne Present Continuous nieświadomie. Uczniowie będą ćwiczyć słuchanie ze zrozumieniem. Pod koniec lekcji uczniowie powinni być w stanie omówić temat i symbolikę prezentowanego obrazu. Uczniowie będą lepiej rozumieli i używali czasu Present Continuous. Rozwiną również swe zdolności logicznego myślenia i postrzegania sztuki.
cele nauczyciela: zainteresować uczniów, nadzorować ich pracę w czasie pisania, zachęcać do twórczego podejścia do percepcji sztuki, stymulować wyobraźnię uczniów – rozwijać ich wielorakie inteligencje/ zdolności: muzyczną, kinestetyczną, werbalną, logiczną (H. Gardner)
możliwe problemy: uczniowie mogą początkowo mieć problemy z doborem słownictwa temat może się okazać nie ciekawy dla niektórych uczniów, uczniowie mogą czuć się onieśmieleni faktem, że muszą odgrywać scenkę.
metody:
- ćwiczenia rozumienia ze słuchu – wypisywanie usłyszanych zwrotów,
- praca z tekstem – czytanie
- relaksacja połączona z wizualizacją,
- elementy wykładu
- rysowanie z wyobraźni
- elementy dramy
- dyskusja stymulowana
Skróty: N – nauczyciel, U – uczeń/ uczniowie,
plan:
- Powitanie. N wita U, (6 min) (N: Good morning students! U: Good morning teacher!) Sprawdzenie listy obecności. Sprawdzenie pracy domowej – ewentualne wyjaśnienie wątpliwości. N wyjaśnia temat lekcji i określa cel: poznanie pewnego obrazu. N nie wyjawia tematyki obrazu.
- (8 min) N tłumaczy, że aby móc rozmawiać o sztuce należy najpierw poćwiczyć logiczne myślenie, N wyjaśnia czym są riddles – zagadki. Następnie podaje przykład i razem z uczniami tłumaczy go. Potem N czyta po kolei 3 zagadki i prosi o wyjaśnienie, daje wskazówki. N pozwala uczniom odkryć znaczenie.
|
- Sesja wyobrażeniowa. (10 min) Uczniowie siedzą wygodnie, muzyka relaksacyjna w tle. Nauczyciel czyta opis obrazu prosząc U by go sobie wyobrazili, gdyż za chwilę będę go musieli narysować. Po wysłuchaniu U rysują ów obraz z pamięci/ wyobraźni. W ten sposób również rozumienie ze słuchu jest sprawdzone. Prace U zostają wyeksponowane na tablicy. N stymuluje dyskusję, czyj obraz jest najciekawszy i dlaczego.
- Praca z tekstem – wypełnianie luk. (10 min). U otrzymują karty pracy: jedna na parę. U pracują w parach. Ich celem jest współpraca w uzupełnianiu luk. Luki wymagają uzupełnienia czasownikami w formie Present Contiuous – ćwiczenie gramatyczne (zwrócenie uwagi na is/are/am). Ćwiczenie jest sprawdzone po około 7-8 min. Kolejni uczniowie czytają poszczególne zdania – kilka odpowiedzi jest możliwych do każdej luki. U otrzymują wzmocnienie pozytywne po każdej odpowiedzi.
- Drama. (5-6 min) U podzieleni przez nauczyciela na dwie grupy mają za zadanie odtworzyć opisany obraz za pomocą swych ciał –przestrzennie przedstawić. Obie grupy zostają pochwalone – N wzmacnia w U poczucie własnej wartości.
- Dyskusja – (5 min) N przedstawia obraz i prosi o komentarze. Stymuluje dyskusję, pyta o znaczenia i symbole.
Tematem obrazu jest upływający czas – sens życia, ludzkie zajęcia i cele. N prosi U o podsumowanie o czym była lekcja i czego się podczas niej nauczyli.
Literatura: 1. „How to give your baby encyclopaedic knowledge – more gentle revolution” Glenn Doman 2. „Rewolucja w uczeniu” Gordon Dryden, Jeannette Vos
3.. “Frames of Mind” Gardner Howard
- „Inteligencje wielorakie Teoria w praktyce” Howard Gardner
inteligencja | Charakterystyka/ sposoby uczenia |
Wizualno-przestrzenna (malarze, architekci, stratedzy, nawigatorzy, rzeźbiarze) | diagramy, schematy, mapy, wykresy, mapy umysłowe; wykorzystanie gier planszowych, filmów wideo, przeźroczy, symbolów graficznych, programów komputerowych; przekazywanie wiedzy metodą narracyjną wykorzystującą plastyczne opowiadania; malowanie; rysowanie; |
Kinestetyczna (sportowcy, aktorzy, tancerze, chirurdzy) | drama, pantomima, ćwiczenia symulacyjne, lekcje w plenerze, ćwiczenia w laboratorium, “hands-on” oraz wszelkie metody związane komunikacją niewerbalną i z fizycznym zaangażowaniem ucznia |
Muzyczno-rytmiczną (kompozytorzy, dyrygenci, muzycy, wytwórcy instrumentów muzycznych) | metody, które łączą fakty i pojęcia z dźwiękiem i rytmem lub zachęcają do wyrażania swoich doświadczeń i opinii w formie piosenki, utworu muzycznego |
Interpersonalna (politycy, socjologowie świetni liderzy, sprzedawcy, księża, psychoterapeuci i nauczyciele) | praca w grupach, uczenie się parami, temat prezentowany przez uczniów, wspólnie opracowywany projekt, dyskusja |
Intraperonalna (filozofowie, pisarze,) | wiedza na temat samego siebie, czyli poznanie samego siebie, honorowanie wartości, które uznałeś za nadrzędne, świadomość uczuć swoich i innych, wysoce rozwinięta świadomość własnego „ja”, wysoce rozwinięta intuicja, wewnętrzna motywacja, |
Werbalna/ językowa (filologowie, tłumacze, politycy) | wrażliwość na wzory i schematy, uporządkowanie, umiejętność prezentowania racji, lubisz czytać, lubisz słuchać, lubisz pisać, piszesz ortograficznie, lubisz zabawy ze słowami, umiejętność przemawiania, publicznych dyskusji. |
Logiczno matematyczna (fizycy, matematycy, księgowi, informatycy) | myślenie abstrakcyjne, systematyczność i dokładność, zorganizowanie, lubisz liczyć, lubisz pracę na komputerach, lubisz rozwiązywać problemy i zagadki logiczne, lubisz eksperymentować w logiczny sposób, |